همکاری با آلسعود ایران را از بن بست اقتصادی نجات میدهد/ علی مطهری پسرِ شهید مطهری است، این برای شما کافی نیست؟
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۷۱۸۰
ارگان رسانه ای شهرداری تهران در تحلیلی تأمل برانگیز،مدعی شده است که رویکرد مقاومت در برابر غارتگری و دیکتاتوری و سلطه گری دولت تروریست آمریکا، نمی تواند منافع اقتصادی کشور را تأمین کند.
سرویس سیاست مشرق - روزانه میتوان از لابهلای گزارشها و عناوین خبری رسانههای مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابلتوجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که میتواند برای مخاطبین قابلاستفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژههای مشرق" نکات و تأملات قابلاستخراج از رسانهها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژههای مشرق» همراه شوید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*******
** همکاری با آل سعود،ایران را از بن بست اقتصادی نجات میدهد
روزنامه همشهری در مطلبی با عنوان «لزوم بهبود روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس» نوشت: «بی شک شرایط منطقه ای و بین المللی امروز کشور در پیچیده ترین و حادترین وضعیت خود در طول ۴ دهه پس از انقلاب قرار دارد. پرواضح است شرایط جنگ اقتصادی، تحریم و فشار حداکثری که زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است، نمی تواند و نباید به همین منوال ادامه یابد و باید راهبردهای مناسب و اقدامات عملی مخصوصا در عرصه دیپلماسی منطقه ای برای آن اندیشیده شود».
ارگان رسانه ای شهرداری تهران در ادامه نوشت:«اگر چه راهبرد اصلی کشور در حوزه سیسات خارجی در مقابل فشارهای ایالات متحده آمریکا، "مقاومت فعال" است، اما فارغ از برخی عایدات امنیتی به نظر می رسد آنچنان که باید و شاید نتوانسته منافع اقتصادی کشور را تأمین کند. در این راستا به نظر نگارنده این سطور، کاهش تنش ها و گسترش همکاری ها با کشورهای حوزه خلیج فارس و علی الخصوص عربستان در کنار سیاست "نگاه به شرق...و تعامل با اروپا" باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا بتواند راهگشای بسیاری از بن بست های اقتصادی و امنیتی در محیط بین الملل و در شرایط تحریم و فشار باشد».
همشهری در ادامه نوشت:«راهبرد مقاومت...حرکت رو به جلو در عرصه اقتصادی را با وقفه جدی مواجه خواهد کرد...ایران و عربستان سعودی اصلی ترین بازیگران منطقه محسوب می شوند که منافع عمده ای را در منطقه دنبال می کنند...بدون شک توجه به این راهبرد و بکارگیری جدی تر آن می تواند...به لحاظ امنیت و اقتصادی، منافع کشور را تأمین کند».
ارگان شهرداری تهران اگر چه در بخشی از این یادداشت به مسئله «نگاه به شرق» تاکید کرده است، اما در ادامه در تناقضی آشکار تاکید کرده است «روسیه به عنوان متحد ایران،بیش از گذشته به منافع خود در سایر کشورها چشم دوخته است... و به دنبال معامله گری پنهان با سایر قدرت ها از جمله آمریکا و عربستان سعودی است».
ارگان رسانه ای شهرداری تهران در تحلیلی تأمل برانگیز، مدعی شده است که رویکرد مقاومت در برابر غارتگری و دیکتاتوری و سلطه گری دولت تروریست آمریکا، نمی تواند منافع اقتصادی کشور را تأمین کند.
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه مدعی شده است که در شرایط فعلی، کاهش تنش با آل سعود می تواند در حوزه اقتصادی و امنیتی برای ایران بن بست شکن باشد.
این در حالی است که شرایط فعلی اقتصاد کشور، نتیجه اعتماد به آمریکا و توافق با واشنگتن است. در حقیقت، وضع موجود میوه برجام است.
صاحبنظران و تحلیلگران تاکنون بارها تاکید کرده اند که آل سعود «گاو شیرده» ترامپ در منطقه است. رژیم آل سعود علاوه بر حمایت همه جانبه از تروریست های تکفیری در منطقه، چندین سال است که در اقدامی جنایتکارانه، کودکان و زنان یمنی را قتل عام کرده است.
با این حساب، آیا ایران باید برای بهبود اقتصاد خود به این رژیم چشم بدوزد؟!
** علی مطهری، پسرِ شهید مطهری است،این برای شما کافی نیست؟!
«سعید شریعتی» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «آقای مطهری التزامش به جمهوری اسلامی احراز نشده است! چطور میشود آقای علی مطهری را که رئیس بنیاد و موسسه شهید مرتضی مطهری بهعنوان تئوریسین اصلی نظام جمهوری اسلامی است و آثار و مکتوبات پدرش را در کشور نشر میدهد و سابقهاش در چند دورهای که نماینده بوده، جز دفاع از اصل و اساس جمهوری اسلامی چیز دیگری نبوده، بر اساس مخالفت با جمهوری اسلامی رد صلاحیت میکنند؟».
«پروانه سلحشوری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس- آبان ۹۵- در بخشی از متن سخنرانی خود به عنوان نماینده موافق با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفته بود:«یکی از دوستان بنده به من گفت به خاطر خدمات آقای سلطانیفر در استانداری گیلان نذر کردهام به هر زیارتی که میروم دو رکعت نماز برای ایشان بخوانم، آیا این برای شما(نمایندگان) کافی نیست؟»!
این اظهارنظر عجیب، بازخورد بسیار زیادی در فضای مجازی داشت. یکی از کاربران در واکنش به این اظهارنظر نماینده اصلاح طلب مجلس نوشته بود:«ما یه همسایه داریم، خیلی آدم خوبیه، هر جا هم میریم ۴ رکعت نماز براش می خونیم، یعنی باید رئیس جمهور شه؟!»
یک مثال دیگر، نظریه «داماد لرستان» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است. در آن سال «زهرا رهنورد» همسر «میرحسین موسوی»- از سران فتنه- در مصاحبه با شبکه تلوزیونی بیبیسی فارسی در تشریح چرایی تقلب در انتخابات گفته بود:«یک نقاطی هستند که خودشان نشان دهنده نادرست بودن میزان آراست. مثلا ترکزبانها و مردم آذربایجان فرزند خودشان را رها نمیکنند تا به فرد دیگری رای بدهند یا خود بنده که بارها گفتم من لر هستم و آقای موسوی هم گفته داماد لرستان است، لرها داماد خودشان را رها نمیکنند...این دو مورد برای ما ملاک است که باقی موارد هم همینطور است....ما نمیدانیم چگونه با این صندوقها عمل شده و رأیها چگونه دست برده شده و چه بوده».
حالا، یکی از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در اقدامی مشابه با این استدلال عجیب که «علی مطهری، فرزند شهید مرتضی مطهری و رئیس انتشارات است» مدعی شده است که وی نباید ردصلاحیت می شد!
قانون و حق الناس برای طیف تندروی اصلاح طلب، هیچ ارزش و اهمیتی ندارد. یکبار با دروغ تقلب آن را پایمال می کنند و بار دیگر با حمله به روند قانونی احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس.
** تقلای رسانه های اصلاح طلب برای تنفس مصنوعی به برجام
«احمد نقیب زاده» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشت: «در طی دو سال اخیر، دستگاه دیپلماسی کشور با اولتیماتوم های ۶۰ روزه به بدعهدی های اروپا مهلت داد، اما متاسفانه اروپا پاسخ مطلوبی نداد و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرد که می خواهیم راه ترامپ را برویم. اما اینکه جریان سیاسی از داخل تحت تاثیر هیجانات خواهان برداشتن گام نهایی توسط ایران برای خروج از برجام شده است، رویکردی غیرمنطقی و به ضرر منافع ملی است.»
نقیب زاده در ادامه نوشت:«با این اقدام ایران، اروپا بیش از پیش با آمریکا هم سخن شده و کشور را در تنگناهای سیاسی و اقتصادی جدیدی قرار می دهد. ادامه این شیوه باید ادامه یابد و ایران نباید گام نهایی را درباره خروج از برجام بردارد».
چندی پیش «عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی- که افتخار می کرد که هیچ مسکنی برای مردم نساخته است!- در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود که حتی اگر همه از برجام خارج شوند، ایران باید بماند!
این در حالی است که در بخشی از قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب مجلس شورای اسلامی- مهر ۹۴- تاکید شده است که «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریمها یا بازگرداندن تحریمهای لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هستهای صلحآمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنیسازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد».
روزنامه سازندگی که خروج از برجام را برای کشور خطرناک نامیده است،چندی پیش در اعترافی دیرهنگام نوشته بود:«امروز فقط یک کشور به صورت عملی پایبند به توافق بوده است؛ ایران. آشکار است که اکنون دیگر توافقی وجود ندارد که اروپاییها بخواهند از آن حمایت کنند. بلکه آنان از محدودیتهای هستهای ایران حمایت میکنند... ایران موبه مو تعهدات هستهای خود را اجرا میکند، اما تحریمهایی را تحمل میکند که به مراتب سختتر از دوره قبل از توافق است و طرفهای دیگر کاملاً از تعهدات خویش خارج شدهاند ... امروز دولت نیازمند آن است که باور کند برجام به پایان رسیده… اکنون جواب مشخص است. خروج از برجام و بازگذاشتن راه مذاکره با کسانی که قدرت عمل به تعهداتشان را دارند، این گزینه بهتری از ماندن در توافق یکجانبه، تحریمهای سختتر از پیشابرجام، دلخوش کردن به اقدامات نمادین اروپا و مشاهده رکودی است که این بار میتواند اقتصاد کشور را از گروه کشورهای با درآمد متوسط به فقیر مبدل سازد».
منبع: مشرق
کلیدواژه: هواپیمای اوکراینی سردار سلیمانی ویژه های مشرق امریکا انگلیس شهید مرتضی مطهری عربستان ترامپ پروانه سلحشوری آل سعود سلطانی فر میرحسین موسوی مجلس شهرداری تهران دولت تروریست آمریکا زهرا رهنورد انتخابات ریاست جمهوری سال 88 خلیج فارس روزنامه آرمان برجام علی مطهری ویژه های مشرق روسیه نقیب زاده روزنامه سازندگی روزنامه شرق ویژه های مشرق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۷۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقد شهید مطهری به نسبیت اخلاقی علامه طباطبایی / از نظر مطهری دیدگاه علامه سر از نسبیت در میآورد و حد یقفی نخواهد داشت
گروه اندیشه: به مناسبت ایام شهادت استاد مرتضی مطهری نشستی با عنوان «رهاورد فلسفه در اخلاق؛ با نگاهی به کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری» در دانشگاه مفید قم برگزار شد و مجتبی مطهری فرزند آیتالله شهید مطهری و ابوالقاسم فنایی، رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه مفید، از جمله سخنرانان این مراسم بودند.غفلت از کتاب فلسفه اخلاق
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از جماران، محمدحسین مطهری در این نشست با اشاره به اینکه این برنامه درباره دستاوردهای فلسفه برای اخلاق است، گفت: «رابطه فلسفه و اخلاق دقیقاً به قدمت خود فلسفه است و جزء مباحثی نیست که در دورههای متأخر درباره آن گفتوگو شود. درباره پروژهی فلسفه اخلاق شهید مطهری زیاد گفته و نوشته شده است. به نظر میآید شاید از وجهی باعث قدردانی است و از جهتی باعث تأسف است که بیشتر تحقیقات، ناظر به زاویه خاص بحث شهید مطهری در قسمت جاودانگی اخلاقِ «درسهای نقدی بر مارکسیسم» است که به بخشی از نظریه علامه طباطبایی اشکال کردهاند. لذا همه یا اکثر توجهات به آن بخش معطوف شده است و کتاب «فلسفه اخلاق» شهید مطهری که بحث ۱۳ جلسه ایشان در دهه ۵۰ و نزدیک به اواخر حیات شریفشان است، کمتر مورد پرداخت و جستار قرار گرفته است.» محمدحسین مطهری
استاد مطهری: "خوبی را بدی کردن کار ما ایرانیان است
با بتن آرمه کردن ارزشهای اخلاقی، احساس کردند که با علامه همراهی نکنند
ادیب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «معمولاً در کتب اخلاق اسلامی میگویند اخلاق جمع خُلق است و خُلق هم یک ملکه نفسانی در انسان است. پس اخلاق عبارت است از علم و دانشی که ملکات نفسانی خوب و بد را در انسان معرفی میکند و به انسان یاد میدهد که چگونه ملکات خوب را در خودمان راسخ کنیم و از ملکات بد پرهیز کنیم. یعنی اخلاق فضیلتگرایانه به نحو بنیادین و پیشفرض در تعریف اخلاق اشراب میشود و از ابتدا اخلاق، فضیلتگرایانه تعریف میشود. اما به نظر میآید امروز وقتی از اخلاق میگوییم، درباره مجموعه گزارههای هنجاری حرف میزنیم که ویژگیهایی دارند و اسمشان را اخلاق گذاشتیم و آنان را از دیگر گزارههای هنجاری متمایز کردیم.»
او تأکید کرد: «من فکر میکنم که تفاوت عمده مرحوم علامه طباطبایی با نراقیین و قبلیها و بعدیها این است که ایشان سراغ این نرفته که از اول اخلاق فضیلتگرایانه را مبنا قرار دهد و بر اساس آن همه چیز را تعریف کند و مستقیم سراغ گزارههای هنجاری آمده است. گزارههای اخلاقی گاهی در قالب «"خوب" و گاهی در قالب "باید" بیان میشود. مرحوم علامه قالب باید را که جمله انشایی است و ظاهر و باطن آن انشایی هم است و صریح در انشا است، اصل گرفته و خوب را بر باید استوار میکند و بر اساس باید، معنا میکند. این برعکس بعضی متفکران دیگر است که خوب را مبنا گرفتند و از آن باید را استخراج کردند.» عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم گفت: «شهید مطهری تصریح میفرمایند که دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی به نسبیت میانجامد و اخلاقیون و متدینین را نگران میکند، برای علاج این نسبیت به نظر ایشان آمده که بنیادهای مستحکم و آهنینی برای اخلاق درست کند تا از گزند تغییرات در امان باشد. علامه اخلاق را در زمرۀ اعتباریات قرار دادند؛ به صراحت هم قرار دادند و همه جای آثار ایشان از رسالة الولایه تا تفسیر المیزان همین است. بعضی از بزرگواران میگفتند که علامه در المیزان دیدگاه دیگری دارند و گویی یک گوشه تصادفاً از دستش دررفته است، در حالی که اساساً اینگونه نیست. علامه در تمام آثار خود بسیار محکم و استوار این مبنا را قبول دارد، پشت آن ایستاده و به لوازمش هم ملتزم است. در المیزان هم دیدگاه ایشان همین است که باید به تفصیل در جای خود بحث شود.» حجتالاسلام و المسلمین مسعود ادیب او افزود: «مرحوم محقق اصفهانی و علامه طباطبایی، نه با عناوین دستهبندی شده و منظم بلکه در لابهلای آثارشان نشان دادند که در اخلاق هنجاری، غایتگرا هستند. مرحوم محقق اصفهانی تصریح میکند که غایت ایشان نظم اجتماعی است، مرحوم علامه تلویحاً این را میگوید ولی غایات دیگری هم در آثار دیگر خود مطرح میکند. پس مجموعاً از نظر حضرات، اخلاق عبارت است از قواعدی که انسانها وضع میکنند نه لزوماً به وضع تعیینی بلکه به وضع تعیُّنی، مثل زبان برای بهبود بخشیدن به رفتارهای خودشان و برای نیل به نتیجهای در ساحت زندگی اجتماعی. حال، این ساحت زندگی اجتماعی را میشود خیلی گستردهتر دید، حتی مقاصد دینی را داخل آن تعریف کرد و گفت که احکام دینی عبارت است از اعتباریاتی که شارع مقدس برای نیل انسان به غایات و اهدافی که دین برای او تعیین کرده، وضع کرده است.» ادیب ادامه داد: «مشکل نسبیت را هم مرحوم علامه خوب توضیح دادند و هم شهید مطهری در این بخش به خوبی بیان کردند که اگر گفتیم اخلاق از اعتبار انسانی برمیخیزد، اعتباریات بیاساس، بیقاعده و دلبخواهی نیست بلکه اعتباریاتی است که هم منشأ آن طبیعت انسان و جامعه انسانی است و هم مقصد آن امور واقعی است. درست است که این گزارهها اعبتاری هستند، اما هم ریشه در واقعیت دارند و هم آثار واقعی به بار میآورند. آثار واقعی آنها مقاصدی است که تعقیب میکنیم و ریشه آنها فطرت انسان، ساختار جسمی انسان، ساختار اجتماعی انسان و همه اینها میتواند باشد. همه آنچه به ساختار انسانی برمیگردد در معرض دگرگونی و تغییر نیست.» او تأکید کرد: «ما اساساً کاری به اخلاق، دین و بحث فلسفی نداریم، اگر تاریخ بشر را مطالعه کنیم میبینیم که انسان در امور بنیادین و اساسی، قرنهای متوالی تغییر نکرده است. انسان حب ذات دارد تغییر نکرده است، انسان شهوت دارد تغییر نکرده است، انسان غضب دارد تغییر نکرده است، انسان میل به زندگی اجتماعی دارد تغییر نکرده است و ... که فهرست نیمهبلندی از اینها میشود تهیه کرد. پس مقاصد و مبانی عرصههایی از زندگی انسان عوض نشده است. البته عرصههایی هم در معرض تغییر قرار گرفته است. بنابراین چنین نیست که بر اساس دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی، همهی اخلاق یک دفعه معروض نسبیت شود بلکه آنچه به عرصههای بنیادین تغییر نکرده یا حتی تغییرناپذیر است.»
مرحوم کمپانی استاد علامه طباطبایی معتقد بود حسن و قبح بنا و قرارداد عقلاست
بر اساس این گزارش دکتر ابوالقاسم فنایی نیز در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری، گفت: «در فرهنگ ما چیزی به نام "فلسفه اخلاق" به عنوان یک دانش یا شاخه در فلسفه نداشتیم. چیزی که داریم علم اخلاق است که بعضی از اندیشمندان مسلمان در این زمینه تألیفاتی دارند و رویکرد اصلی آن ها، اخلاق فضیلتمدار است. اما در علوم دیگر از جمله در کلام و منطق، بحثهایی داریم که امروزه تحت عنوان "فلسفه اخلاق" طبقهبندی میشوند. از جمله یکی از مهمترین بحثهایی که در کلام، در ذیل بحث افعال الهی مطرح میشود این است که حسن و قبح، عقلی است یا شرعی؟ متکلمان در پاسخ به این سؤال به دو گروه معتزلی و اشعری تقسیم میشوند. عموم متفکران شیعه تا این اواخر به صراحت خودشان را طرفدار نظریه معتزله میدانستند که معتزله قائل بودند به اینکه حسن و قبح، عقلی است.»
اسم رمز ترور؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم
نگاه استاد مطهری به آینده جمهوری اسلامی به روایت افروغ ۲۱۶۲۱۶ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904415